Prvních pět měsíců roku se na akciových trzích neslo ve znamení převážně býčí nálady, kterou ale postupně narušilo několik událostí. Krach několika bank, obavy z recese a napětí ohledně dluhového stropu v USA však investory neodradily. K jejich optimismu navíc přispěl nový fenomén, umělá inteligence,“ uvedl analytik Portu Marek Malina.
Zahanbit se nenechaly ani evropské akcie. Panevropský index Euro Stoxx 50 letos zatím vzrostl o 12 procent a německý index DAX 40 dosáhl historického maxima. „Nižší ocenění akcií, pozitivní sentiment ze zvládnutí energetické krize a pravděpodobné vyhnutí se recesi v EU tlačí evropské akcie vzhůru. Naproti tomu britský akciový trh reprezentovaný indexem FTSE 100 se nadále potýká s problémy a za prvních pět měsíců roku odepsal 0,6 procenta,“ uvedl.
Japonský index Nikkei 225 vzrostl o pětinu a dosáhl nejvyšší hodnoty za posledních 33 let. Daří se mu díky slabšímu jenu, nízkému ocenění akcií vzhledem k úrokovým sazbám, reformám správy a řízení společností a také investicím Warrena Buffetta do japonských společností.
Situace v Číně je velmi odlišná. Index Hang Seng je na nejnižší úrovni od finanční krize v roce 2009 a v první polovině letošního roku ztratil 2,7 procenta své hodnoty. Investoři se od druhé největší ekonomiky odvracejí kvůli jejímu pomalému zotavování z pandemie, geopolitickému směřování a omezování vývozu západních technologií, upozornil Malina.
Dařilo se i pražské burze, kde zisky poháněla výkonnost společnost ČEZ, a to navzdory v květnu obnoveným debatám o jejím zestátnění, což stáhlo její ocenění o více jak 100 miliard níže, doplnil analytik XTB Štěpán Hájek. Navzdory horšímu květnu jsou však akcie ČEZ od začátku roku o 29,68 procenta výše na 1002 Kč.
Na akciovém trhu je i řada poražených, připomněl Hájek. Například akcie americké společnosti Dish, která začíná doplácet na postupné snižování útrat za prémiové služby, ztratily od začátku roku 54,4 procenta a jde tak o nejztrátovější akcii indexu S&P 500. Výrazněji propadla také evropská automobilka Volkswagen, která ztrácí podíl na trhu s elektrickými automobily v Číně a doplácí na své cyklické zpomalení. Od začátku roku jsou její akcie o 25,43 procenta níže, podotkl.